Kamis, 22 November 2012

Hidup Itu Lucu



RESENSI  BUKU

Judul
: Hidup Itu Lucu
Penulis
: Michael J. Fox
Penerbit
: Kaifa
Kota Terbit
: Bandung
Tahun Terbit
: 2011
Tebal Buku
: 131 hal

Ketika banyak orang berpendapat bahwa hidup itu, sulit, unik, penuh misteri, indah, bahkan kejam, Michael berbeda pendapat. Yah, hidup menurutnya itu lucu. Nah, lucunya seperti apa, mari kita cermati kisah hidup penulis buku ini yang seorang aktor, penulis, Komedian, produser dan aktivis.  Michael yang  tidak tamat SMA ini, menerima gelar kehormatan dari sejumlah universitas. Sebagai penulis buku, Michael menginspirasi pembacanya untuk bekerja keras, meraih apa pun yang bisa diraih, dan memaksimalkan kemampuan. Ciri khas Michael adalah optimistis, hangat, dan penuh humor.
“Hidup ini seperti berkendara. Pasang sabuk pengaman, berpegangan dan buka terus matamu!” pernyataan penulis pada bagian pembuka buku ini. Michael juga mengilustrasikan sebuah benda berupa toples besar yang bening dan kosong. Toples itu lalu diisi bebatuan sebesar bola golf hingga penuh. Saat ditanyakan ke mahasiswa, siapa yang menganggap toples ini penuh, seluruh ruangan mengiyakan. Lalu Sang Dosen mengisi toples tersebut dengan pasir hingga penuh, lalu bertanya, “Siapa yang mengganggap toples ini sudah penuh?” Kembali seluruh mahasiswa mengangkat tangan tanda setuju. Terakhir, dosen mengisi toples dengan cairan dua kaleng minuman bersoda sampai habis. Lalu bilang, “Sekarang baru penuh”. Lanjutnya, “Stoples ini menggambarkan kehidupan kalian…keluarga, pekerjaan, karier, minat, dan hal-hal sepele (kecil) tapi mungkin penting, yang perlu diperhatikan”.
Michael mengisahkan kalau pendidikannya di SMA Jungkir Balik dan Universitas Alam Raya, jadi tidak ada ujian dan wisuda. Tapi, pengalaman hidupnya sejak kecil, tidak lulus SMA, menjadi aktor ke Hollywood dan Los Angeles, mendapat gelar kehormatan dari beberapa universitas, sukses hidup (istri cantik dan cerdas, kaya raya, kemudian menderita penyakit parkinson’s, lalu menyembunyikan diri dari realita hidup, dan akhirnya pasrah menerima realita), menjadi pengalaman berharga bagi orang lain. Beberapa saran yang dipesankan kepada para pembaca : 1) Jangan terlalu sering membayangkan skenario tentang kemungkinan buruk; 2) Jarang sekali kejadiannya berlangsung seperti yang kau bayangkan, dan bahkan jika kebetulan hal itu benar-benar terjadi, berarti kau akan mengalaminya dua kali; 3) Ketika segala sesuatu benar-benar memburuk, jangan lari, jangan sembunyi; 4) Bertahanlah, dan beranilah menghadapi setiap bagian dari ketakutanmu dan 4) Cobalah tenang.
Nasehat lain yang bisa dipetik, antara lain : 1) Hei, kalau kau mau jadi  penebang kayu, kau harus pergi ke hutan; 2) Di mana kau berpijak, di situlah kau berada (maksudnya : Ke mana pun kita pergi, kita harus menyesuaikan dengan lingkungan baru tersebut. Bukan mereka yang akan menyesuaikan diri dengan kita) ; 3) siap dengan yang terburuk; 4) Kalau satu kakimu ada pada masa lalu dan satu kaki yang lainnya pada masa depan, berarti kau mengabaikan hari ini sama sekali; 5) pendidikan seseorang itu tidak pernah selesai, dan 6) Hidup itu belajar.
Membaca hingga kalimat terakhir buku ini tidak ada pernyataan yang berbunyi, Hidup Itu Lucu. Namun, kita bisa menangkap maksud dari aktor professional yang menjadi bintang utama film sitcom, Leo and Me dan memerankan tokoh Alex P. Keaton dalam serial NBC’s yang sangat populer, Family Ties (1982-89) ini bahwa hidup itu unik dan dramatis. Jadi istilah lucu dalam konteks ini bukannya lucunya seorang komedian yang membuat ketawa orang atau mengocok perut karena geli dengan ulah atau kata-kata yang kocak. Walaupun tidak diungkapkan secara transparan, sangat cukup jelas bahwa pemeran Marty McFly dalam trilogy box-of-fice, “Back to the Future” tentang perjalanan menembus waktu dan menghantarkannya sebagai bintang internasional ini ingin menyadarkan pembaca kalau hidup itu belajar. Jadi, dalam kondisi apa pun, kita harus terus belajar dari pengalaman : kegagalan, kesedihan, kesulitan, kesuksesan, kebahagiaan, dan lebih-lebih dari kesakitan (penyakit). Berbagai penghargaan, prestasi dan kesuksesan besar yang telah diraihnya, tidak membuat suami Tracy Pollan ini menjadi sombong. Buktinya, beberapa bukunya yang menjadi bestseller New York Times dan nasional, berhasil menginspirasi pembacanya untuk bekerja keras dan optimis. (Oleh : Eko Hastuti, Ketua Rumah Belajar Srikandi, Wonosobo, Jateng pada pertemuan KSM Srikandi tanggal 17 Februari 2012).

Paribasan, Bebasan, Saloka



 Paribasan yaiku unen-unen kang wis gumathok racikane lan mawa teges tartemtu. Dhapukaning paribasan awujud ukara utawa kumpulaning tembung (frase), lan kalebu basa pinathok. Racikaning tembung ora owah, surasa utawa tegese uga gumathok, lumrahe ateges entar. Tegese tembung lumereg, gumantung surasa lan karep kang kinandhut ing unen-unen. Paribasan ngemu teges: tetandhingan, pepindhan, utawa pepiridan (saemper pasemon). Kang disemoni manungsa, ulah kridhaning manungsa, utawa sesambunganing manungsa lan alam uripe.
   
Paribasan ana kang sinebut bebasan lan saloka. Diarani bebasan Manawa lereging teges nggepok sesipatan utawa kaanan kang sambung rapet karo ulah kridhaning manungsa. Diarani saloka menawa lereging teges magepokan karo sing disemoni, disanepani, utawa dipindhakake.

Anak-anakan timun = wong kang ngepek bojo anake pupon
Andaka atawan wisaya = wong kang kena prakara banjur minggat amarga duwe pangira bakal kalah prakarane

Andaka ina tan wrin upaya = wong kang didakwa nyolong nanging ora ngaku, wasana kajibah nggoleki barang kang ilang
Awak pendhek budi ciblek = wong cilik tur asor bebudene
Abag-abang lambe = guneme mung lamis

Adol lenga kari busik = dum dum barang, nanging sing andum ora oleh bagean
Akadang saksi = wong prakaran akeh sadulure kang dadi seksine
Ana bapang sumimpang = nyingkiri sakehing bebaya
Anirna patra = ngungkiri tulisane dhewe

Angin silem ing warih = tumindak ala kanthi sesidheman
Angon kosok = ngreti ulah kridhaning wong liya lan bisa empan papan tumindake
Asor kilang munggwing gelas = gunem manis tur marak ati lan bisa mranani sing krungu
Adhang-adhang tetese embung = nJagakake barang mung sakoleh-olehe

Aji godhong garing = wis ora ana ajine (asor banget)
Ana adulate ora ana begjane = arep nemu kabegjan, ning ora sida
Ana gula ana semut = panggonan sing akeh rejekine, mesti akeh sing nekani.
Anggenthong umos = wong kang ora bisa nyimpen wewadi.

Angon mangsa = golek wektu kang prayoga kanggo tumindak.
Angon ulat ngumbar tangan = ngulatake kaanan, yen limpe banjur dicolong
Arep jamure emoh watange = gelem kepenake ora gelem rekasane
Asu belang kalung wang = wong asor nanging sugih

Asu gedhe menang kerahe = wong kang dhuwur pangkate mesthi wae luwih dhuwur panguwasane
Asu munggah ing papahan = wong ngrabeni tilas bojone sadulur tuwa
Ati bengkong oleh oncong = wong duwe niyat ala oleh dalan
Ana catur mungkur = ora seneng nyampuri urusaning liyan

Anak molah bapa kepradhah = wong tuwa melu repot amarga tumindake anake
Arep nengkane emoh pulute = gelem kepenak emoh nglakoni rekasane
Adigang, adigung, adiguna = seneng ngendelake kekuwatane, panguwasae, lan kepinterane
Ancik-ancik pucuking eri = tansah was sumelang
Asu marani gebug = njarag bebaya
Asu rebutan balung = rebutan utawa padudon sing ora mumpangati

Baladewa ilang gapite = wong gagah kang ilang kakuwatane, kaluhurane (ora duwe panguwasa)
Banyu pinerang ora bakal pedhot = pasulayane sedulur ora bakal medhotake pasedulurane
Bapa kesolah anak molah = yen wong tuwa oleh prakara, anak uga melu ngrasakae lan melu tanggung jawab

mBarung sinang = nyela-nyela wong guneman
mBalithuk kukum = mbudidaya ucul saka ing kukum utawa angger-angger
mBaguguk ngutha waton = mbangkang marang pamarentah
mBondhan tanpa ratu = mbangkang marang nagara

mBuru kidang lumayu = nguyak samubarang kang durung karuwan wekase
mBuwang rase nemu kuwuk = nyingkiri piala, nanging malah nemu piala kang luwih saka ala

mBuwang tilas = rewa-rewa ora mentas tumindak pagawe ala
Bathang lelaku = lunga ijen ngambah panggonan kang mbebayani
Beras wutah arang bali menyang takere = barang kang wis owah ora bakal bali kaya maune

mBidhung api rowang = ethok-ethok nulung nanging sejatine arep ngrusuhi
Blilu tau pinter durung nglakoni = wong bodho nanging sering nglakoni iku luwih pinter tinimbang wong pinter nanging durung tau nglakoni
Balung tinumpuk = anak loro dimantu tunggal dina

Bathang lelaku = wong lungan ijen liwat dalan kang gawat, ngemu baya pati
Bathang ucap-ucap = wong loro lungan liwat dalan kang gawat, ngemu baya pati
Bubuk oleh leng = wong duwe niyat ala oleh dalan
Bung pring petung = bocah kang longgor (gelis gedhe)

Buntel kadut, ora kinang ora udut = wong nyambut gawe borongan, ora oleh opah dhuwit, mangan, lan udut
Busuk ketekuk, pinter keblinger = sing bodho lan sing pinter padha nemu cilaka
Becik ketitik ala ketara = sing becik bakal tinemu, sing ala bakale ketara
Belo melu seton = bisane mung melu-melu, ora ngerti sing dikarepake

Mburu uceng kelangan deleg = nguyak barang sepele kelangan barang sing aji
Bathok bolu isi madu = dianggep wong lumrah nanging sugih kepinteran, utawa wong ala rupane nanging manis bebudene
Bebek diwuruki nglangi = wong pinter diwulang mesthi gelis bisa
Bebek mungsuh mliwis = wong loro padha dene pintere mungsuhan, nanging sing siji luwih trengginas

Bima akutha wesi = wong gedhe kang kukuh panguwasane
Bramara mangun lingga = wong lanang gumagusan ing ngarepe wong wadon kang disiri
Brekithi angkara madu = wong kacilakan marga barang kang banget dikaremi
Byung-byung tawon kambu = wong ela-elu, senengane padha kumpul tanpa ana prelune

Calak cangkol kendhali bol, cemethi tai = nyela-nyela gunem kang ora ana pedahe
Carang canthel = ora diajak guneman nanging melu-melu ngrembug
Car-cor kaya kurang janganan = ngomong ceplas-ceplos ora dipikir dhisik
Cathok gawel = seneng cawe-cawe mesthi ora diajak guneman

Cecak nguntal elo = gegayuhan sing ora jumbuh karo kahanane
Cebol nggayuh lintang = wong duwe panggayuh kang mokal kecandhake
Cebol nggayuh langit = wong duwe panjangka kang tanpa ana kawusanane
Cecak nguntal cagak = gegayuhan kang ora imbang kekuwatane

Cedhak celeng boloten = cedhak karo wong ala bakal katut ala
Cengkir ketindhihan kiring = wong lanang didhisiki anggone rabi dening adhine
Cikal apupus limar = wong oleh kabegjan kang luwih saka mesthine
Cobolo mangan teki = wong bodho banget tur tumindak asor

Cocak nguntal elo = wong tumandang gawe kang ora laras karo kaanane
Cumbu laler = wong kang teka lunga pamanggone
Ciri wanci lalai ginawa mati = pakulinan ala ora bisa diowahi yen durung nganti mati
Cincing-cincing meksa klebus = karepe ngirid nanging malah entek akeh, karepe mung climen wekasan entek wragat akeh

Criwis cawis = seneng maido nanging ya seneng menehi (muruki)
Cuplak andheng-andheng, yen tan pernah panggonane = wong kang tansah sulaya karo rembuge wong akeh

Crah gawe bubrah, rukun gawe santosa = pasulayan njalari ringkih, karukunan njalari kuwat.
Cedhak kebo gupak = sesrawungan karo wong ala bisa melu-melu

Dahwen ati open = nacad nanging mbenerake wong liya
Digarokake dilukokake = dikongkon nyambut gawe abot
Dudu sanak dudu kadang, yen mati melu kelangan = senajan wong liya yen nemoni rekasa bakal dibelani

Duka yayah sinipi, jaja bang mawinga-winga = wong kang nesu banget
Dhandhang diunekake kuntul, kuntul diunekake dhandhang = bab ala dikandhakke becik, bab becik dikandhakkke ala

Derman golek momongan = wong wis akeh kewajibane isih golek gawean kang ngimbuhi ribed
Desa mawa cara negara mawa tata = saben panggonan duwe tata car dhewe-dhewe
Dadia godhong moh nyuwek, dadia banyu moh nyawuk = wis emoh sapa aruh
Dhalang kerubuhan panggung = wong tanpa bisa kumecap marga nemu wiring
Dhandhang diunekake kuntul = wong ala dikira becik

Dhandhang ngelak = wong kang ngajab patining liyan
Dhadhap ketuwuhan cangkring = kumpulane wong becik kaworan wong ala atine
Dhayung oleh kedhung = wong tumandang gawe kanthi kepenak jalaran cocog lan saranane
Dhemit ora ndulit, setan ora doyan = ana ngendi papan tansah slamet
Dibeciki mbalang tai = mbeciki wong liya oleh pinwales piala
Dikempit kaya wade, dijuju kaya manuk = banget ditresnani

Dolanan ula mandi = njarag tumindak gawe kang ngemu bebaya
Dudu berase ditempurake = nyambungi guneman, nanging ora cundhuk karo sing dirembug
Durung cundhuk, acandhak = ora ngerti perkarane melu urun gunem
Dhadhakan anglayoni = mementahi rembug sing wis mateng

Dudutan lan anculan = wong loro padha kethikan: sing siji ethok-ethok ora ngerti
Durung ilang pupuk lempuyange = dianggep isih kaya bocah cilik
Durung pecus keselak betus = durung sembada wis duwe kekarepan neka-neka
Duk sandhing geni = wong lanang jejer turu karo wong wadon dudu bojone
Diwenehi ati ngrogoh rempela = diwenehi sithik isih kurang panarima

Dipalangana mlumpat, ditalenana medhot = arepa dikaya ngapa yen wis takdhire bisa kalakon
Dom sumuruping banyu = telik sandi (mata-mata), laku sesidheman kanggo meruhi wewadi

Eman-eman ora keduman = karepe eman malah awake dhewe ora keduman
Embuh nila embuh etom = wong kang nyaruwe alaning liyan, nanging dheweke ugamelu nglakoni

Embat-embat celarat = wong nyambut gawe kanthi ngati-ati banget
Emprit abuntut bedhug = wong kang nggedhekake perkara sing maune sepele
Enggon welut diedoli udhet = wong pinter dipameri kepinteran sing ora sepiraa
Endhas gundhul dikepeti = wong sing wis kepenak uripe oleh kamukten
Esuk dhele, sore tempe = ora antep, atine molah-malih

Emban cindhe, emban siladan = tumindak ora adil
Entek amek, kurang golek = diuneni akeh-akeh
Entek jarake = wis entek kasugihane

Gajah alingan teki = wong gedhe sendhen prekarane wong cilik
Gajah marani wantilan = wong kang njarag nemoni bebaya
ngGajah elar = wong kang sarwa kasembadan kekarepane

Gajah ngidak rapah = wong gedhe (agung) nrajang wewalere dhewe
Gajah perang karo gajah, kancil mati ing tengah = wong gedhe padha pasulayanwong cilik sing dadi korban

Galuga sinalusur sari = wong becik rupane, utama bebudene
Gambret singgang mrakatak ora ana sing ngeneni = wong wadon kenes ora ana wong lanang sing nakokake

Gagak nganggo laring merak = wong cilik tumindak kaya-kaya wong gedhe
Garang garing = wong semugih nanging sejatine kekurangan
Gayuk-gayuk tuna, nggayuh-nggayuh luput = samubarang kang dikarepake ora bis keturutan
Gliyak-gliyak tumindak, sareh pikoleh = senajan alon-alon anggone tumindak nanging bisa kelakon

Golek banyu bening = meguru golek kawruh sing becik
Nggutuk lor kena kidul = ngarani/ndakwa sing ora bener
Nggenthong umos = wong kang ora bisa nyimpen wewadi
Gawe luwangan, ngurugi luwangan = utang kana, nyaur kene
nGGayuh tawang = tumandang gawe kang tanpa pituwas

Gecul ngumpul bandhol ngrompol = wong ala padha saiyeg tumindak ala
Gedhang apupus cindhe = wong duwe kamelikan kang ora salumrahe
Geguyon dadi tangisan = gegojegan, wasana gawe susah
Gemblung jinurung, edan kawarisa = tumindak nekad, nanging malah nemu kabegjan
Gendhon rukon = tumindak bebarengan amrih padha kepenake
Geni guntur nila bena = dhawuhing nagara kudu linakonan

nGgenteni watang putung = nglungsur kalungguhane wong kang wis mati
nGgepuk kemiri kopong = tumindak gawe kang tanpa kasil
nGgered ori saka pucuk = tumandang tanpa petung, wasana gawe rekasa awake dhewe
Giri lusi janma tan kena ingina = wong katone bodho jebul sugih kawruh
Golek-golek ketanggor wong luru-luru = arep tumindak ala, wasana kepergok wong kang uga tumindak ala
Gondhelan poncoting tapih = nggantungake urpe marang bojo
Gotong mayit = lungan mung wong telu ngliwati papan sing mbebayani
Greget-greget suruh = nggregetake ati nanging ngemu rasa seneng
ngGugat kayu aking = mrakarakake wong kang wis mati

Gumembrang ora adang = kelangan barang tanpa ana sing weruh
Gumendheng ora nggoreng = kelangan barang tanpa ana sing weruh
ngGutuk api lamur = mitenah wong liya kanthi ethok-ethok ora ngerti wong sing dipitenah
Gupak pulute ora melu mangan nangkane = melu rekasa nanging ora melu ngrasakake kepenake
Glugu ketlusuban ruyung = kumpulane wong becik kecampuran wong ala bebudene
Glundhung semprong = wong wadon omah-omah ora nggawa bandha mapan ing omahe sing lanang
Gong lumaku tinabuh = wong geleme omong mung yen ditakoni

Idu geni = sakuni-unine kelakon
Idu didilat maneh = njabel rembug sing wis kawetu
Iwak kecemplung wuwu = kena diapusi kanthi gampang

Ing ngarsa sung tuladha, ing madya mangun karsa, tut wuri handayani = yen ana ngarep nyontoni, ana tengah menehi greget (karep), ana mburi menehi daya

Jer basuki mawa beya = sakabehing gegayuhan mbutuhake wragad (pengorbanan)
nJabung alus = ngapusi kanthi tembung manis
nJaring langit = tumindak gawe kang tanpa asil
nJaring angin = tumindak gawe kang tanpa asil

Jinjang api goyang = ora nggugu kandhaning liyan nanging malah gawe kapitunan
Jalma tan kena kinira = manungsa iku ora kena diremehake
Jati ketlusuban ruyung = kumpulane wong becik kelebon wong ala
Njagakake endhoge si blorok = ngarep-arep barang sing durung mesthi
Njajah desa milangkori = wis tekan ngendi-endi

Jalma angkara mati murka = nemoni cilaka jalaran angkara murkane
Jamur tuwuh ing sela = wong kang uripe memelas

nJalukan ora wewehan = seneng njaluk ora gelem menehi
Jaran kerubuhan empyak = wong kang wis kanji (kapok, wedi) banget marga lelakon sing wis tau gawe wedi
Jarit luwas ing sampiran = wong duwe kepinteran nanging ora ana sing nganggo utawa ngangsu kapinterane, lawas-lawas wong iku tanpa guna
nJujul muwul = prakara kang nambah-nambahi rekasa, utawa wis sarwa akeh lan torah (kecukupan) isih oleh wuwuh (tambahan) maneh

nJunjung ngantebake = ngalembana nanging duwe niyat ngasorake

Kaduk wani kurang deduga = watak wong enom sing grusa-grusu kurang petung
Kalah cacak menang cacak = samubarang pagawean luwih becik dicoba dhisik bisa lan orane
Karna binandhung = kabar kang lumembar sarana gethok tular
Kebak sundukane = wis akeh anggone gawe piala
Kebak sundukane = kakehan dosa, akeh sing disulayani
Kebanjiran segara madu = nemu kabegjan kang gedhe banget

Kebat kliwat, gancang pincang = tumindak kang kesusu mesthi ora kebeneran
Kebo bule mati setra = wong pinter ning ora ana sing merlokake
Kebo ilang tombok kandhang = wis kelangan ngetokake wragat maneh kanggo nggoleki malah ora ketemu
Kebo lumumpat ing palang = wong gedhe nggagahi prakarane sadulur utawa kaluwargane dhewe
Kebo kabotan sungu = wong ngrekasa uripe marga kabotan butuh, kakehan anak
Kebo lumaku dipasangi = wong kang gelem tumandang gawe yen dituntun (diwarahi)
Kebo nusu gudel = wong tuwa njaluk wuruk marang wong enom

Kebo mulih nyang kandhange = wong sing wis suwe lelana bali nyang asale
Kebo mutung ing pasangan = wong ninggal pagaweane sing durung sida ditandangi
Kecing-kecing diraupi = tumindak gawe kanthi wani njejaluk tanpa ngrasa isin
Keduwung nguntal wedhung = wis kebanjur tumindak, arep mundur wis lumaku, arep maju wis rekasa
Kepaten obor = kelangan aluran pasedulurane
Keri tan pinecut = gelem tumindak gawe tanpa diprentah
Kulak warta adol prungon = oleh kabar banjur ditularake marang liyan
Kumrisik tan kanginan = rumangsa tanpa disaruwe

Kuping budheg dikoroki = ora ngreti kathik dikandhani, wasana kepengin ngreti prekarane
Kakehan gludhug kurang udan = akeh sing diomongake ananging ora nyata
Kaya banyu karo lenga = paseduluran kang ora bisa rukun
Kadang konang = wong kang diaku sedulur yen wonge sugih (duwe pangkat)
Kacang atinggal lanjaran = anak kang ora memper bebudene wong tuwane
Kacang mangsaa ninggal lanjaran = anak iku lumrahe bebudene memper wong tuwane
Kandhang langit, bantal ombak, kemul mega = ora duwe papan (omah)

Katepang ngrangsang gunung = wong asor pengin nggayuh pangkat luhur
Katon cempaka sewakul = wong kang manjila dhewe, beda klawan pepadhane
Kajugrukan gunung menyan = oleh kabegjan gedhe banget
Kawuk ora weruh slira = wong cilik ambeke kaya wong gedhe
Kebanjiran segara madu = nemu kebegjan (rejeki) sing gedhe

Kegedhen empyak kurang cagak = wong kang duwe panjangka ning ora sembada
Kekudhung walulang macan = ngapusi nganggo jenenge wong kang diwedeni
Kelacak kepathak = ora bisa mungkir jalaran wis kebukti
Kemladhean ngajak sempal = wong mondhok gawe rusak sing dipondhoki
Kendhit miming kadang dewa = wong kang ora pasrah ing paeka
Keplok ora tombok = melu seneng ananging ora melu wragad, utawa wong kang senengane maido ning ora gelem melu cawe-cawe
Kerot ora duwe untu = duwe kekarepan ananging ora sembada
Kena iwake aja nganti butheg banyune = ngrampungi prakara kanthi ngati-ngati
Kejugrukan gunung madu = nemu kanugrahan

Kethek saranggon = grombolane wong ala
Kencana katon wingka = arepa becik disawang ora becik
Kendel ngringkel, dhadhag ora godhak = ngakune kendel tur pinter jebule jirih tur bodho
Kenes ora ethes = wong sing sugih nanging ora disenengi
Kriwikan dadi grojogan = prakara sepele dadi prakara gedhe
Kere munggah bale = wong asor diprecaya dadi panguwasa (wong pangkat)
Kere nemoni malem = wong miskin kinembong ing pangan
Kere menangi Mulud = wong miskin kinembong ing pangan

Kerot ora duwe untu = duwe kekarepan ning ora duwe wragad
Kerubuhan gunung = wong nemoni kesusahan sing gedhe banget
Kesandhung ing rata kebentus ing tawang = oleh cilaka sing ora dinyana-nyana
Ketula-tula ketali = wong kang tansah nandhang sengsara
Kethek saranggon = kumpulane wong kang tindake ala

Kinjeng tanpa soca = wong tandang gawe ora ngerti ancas tujuwane
Kaleyang kabur kanginan, ora sanak ora kadang = wong sing ora duwe panggonan utawa omah tetep
Klenthing wadhah masin = wong ala sanajan tumindak becik, tabet-tabete wong ala isih ketara (angel ninggalake pakulinane tumindak ala
Kodhok nguntal gajah = wong duwe trekah sing mokal kalakone
Kongsi jambul uwanen = nganti tumekan tuwa banget
Kriwikan dadi grojogan = prakara kang maune cilik dadi gedhe
Krokot ing galeng = wong kang mlarat banget

Kucing-kucing diraupi = wong duwe gawe kanthi nekad, sanajan direwangi wiring isin
Kudhi pacul singa landhepa =wong adu kapinteran, sing pinter sing bakal nemu kabegjan
Kudhung walulang macan = wong golek utangan nganggo sendhen asmane wong gedhe utawa wong kuwasa
Kumenthus ora becus = seneng umuk nanging ora mrantasi karya (sembada)
Kuntul diunekake dhandhang = wong becik dianggep wong ala
Kurung munggah lumbung = wong rena dipek bojo sing duwe omah
Kutuk nggendhong kemiri = wong kang nganggo kang sarwa aji (apik) liwat dalan kang mbebayani
Kutuk marani sunduk, ula marani gebuk = wong kang njarag (marani) bebaya
Kuncung nganti tumekan gelung = suwe banget anggone ngenteni

Ladak kecangklak = wong kang angkuh nemoni pakewuh marga tumindake dhewe
Lahang karoban manis = wong kang rupane bagus-ayu tur luhur bebudene
Lanang kemangi = wong lanang kang jirih
Lawas-lawas kawongan godhong = wis lawas pangabdine, nanging ora banjur dibuwang, tanpa oleh pangkat
Lebak ilining banyu = wong asor kanggo tiban-tiban yen ana prakara
Ledhang-ledhang nemu pedhang = nemu kabegjan tanpa kanyana-nyana
Legan golek momongan = wong kang wis kepenak malah njarag golek gawean (rekasa)
Lambe satumang kari semerang = menehi pitutur nganti kesel, ora digubris
Lumpuh ngideri jagad = duwe gegayuhan sing mokal kelakon
Lungguh klasa gumelar = ora melu rekasa nanging nemu kepenak

Macan guguh = wong gedhe (kuwasa) wis ora kajen keringan
Madu balung tanpa isi = rebutan samubarang kang tanpa guna
Malang-malang tanggung = ngewuhake, arep ditinggal nggrundel, yen dilokake ora mrantasi gawe
Mancak wadhah tulupan = wis suwe nyambut gawe nanging tanpa duwe celengan
Mecel manuk miber = sarwa kasembadan, sabarang tindake mawa kasil
Mendhak alingan, wekasan katon = tumindak nylamur, nanging wekasan ngaku, jalaran konangan wong akeh
Maju tatu mundur ajur = prakara kang sarwa ndadekake pakewuh, utawa mbudi daya kepiye wae nanging ora kasil
Matang tuna numbak luput = tansah luput kabeh panggayuhane
Mbuwang tilas = ethok-ethok ora ngerti marang tumindake kang ala kang dilakoni
Meneng widara uleren = katone anteng nanging sejatine ala atine


Menthung koja kena sembagine = rumangsane ngapusi, nanging sejatine malah kena apus
Merangi tatal = mentahi rembug kang wis mateng
Micakake wong melek = ora nganggep wong sing meruhi dhewe
Midak sikil, njawil mungkur = kethikan ora ngetarani

Midak tembelek ora penyek = ora duwe kekuwatan kanggo tandang gawe
Mirong kampuh jingga = mbalela marang nagara
Mrojol ing akerep = nyebal saka kalumrahaning wong akeh
Milih-milih tebu boleng = kakehan milih, wekasan oleh kang ora becik
Mikul dhuwur mendhem jero = bisa njunjung drajade wong tuwa
Mubra-mubru mblabar madu = wong kang sarwa kecukupan
Meneng kitiran = ora bisa anteng
Mbrojol saselaning garu = ora ana sing madhani kepinterane, utawa wong kang luput saka bebaya

Nabok nyilih tangan = tumindak ala kanthi kongkonan wong liya
Naga mangsa tanpa cala = wong kang mrana-mrana ngrasani alaning liyan
Ngagar metu kawul = ngojok-ojoki supaya dadi pasulayan, nanging sing diojok-ojoki ora mempan
Ngajari bebek nglangi = panggawean sing ora ana paedahe
Ngalasake Negara = wong sing ora manut pranatane Negara
Ngalem legining gula = ngalembana kapinterane wong kang pancen pinter (sugih)
Ngaturake kidang lumayu = ngaturake barang kang wis ora ana
Nagara mawa tata, desa mawa cara = saben papan duwe adapt lan aturan dhewe-dhewe
Nampel puluk = mitenah kabegjane wong liya

Nandur wiji keli = ngopeni turune wong kasrakat
Nasabi dhengkul = nutup-nutupi kekurangane sadulur supaya oleh kauntungan
Natas tali gumantung = putusan kang ora ana kawusanane
Nebak wong mangan = gawe rugine wong kang oleh kamukten

Nemu kuwuk = wong njaluk tulung marang liyan ora nganggo mara ing omahe
Ninggal bocah ing waton = nyumelangake samubarang sing wis kelakon
Nitipake daging serep = titip anak wadon marang besan

Nucuk ngiberake = wis disuguh mulihe isih mbrekat suguhan
Nulung menthung = karepe aweh welas, nanging malah gawe rekasane
Nuntumake balung pisah = bebesanan karo sedulur kang wis adoh alurane
Nututi baling wis tiba = njabel wicara kang wis kawetu

Nututi kidang lumayu = nguyak samubarang kang durung cetha lan durung mesthi olehe
Ngadu singating andaka = gawe dukaning panggedhe
Ngadhepi celeng boloten = cedhak-cedhak wong ala bebudene
Nglungguhi klasa gumelar = nindakake pegawean kang wis tumata
Ngotragake gunung = wong cilik-asor bisa ngalahake wong gedhe-luhur, nganti gawe kagete wong akeh
Nguthik-uthik macan dhedhe = njarag wong kang wis lilih nepsune
Nguyahi segara = weweh marang wong sugih kang ora ana pituwase
Nyangoni kawula minggat = ndandani barang kang tansah rusak
Nguthik-uthik macan turu = gawe nesu (golek gaweyan)
Nyolong pethek = luput saka pangira

Ngobak banyu bening = gawe rerusuh ing papan kang tentrem
Nguyahi segara = nulung wong sing kecukupan
Nandur pari jero = gawe ngamal kabecikan

Nututi layangan pedhot = nggoleki barang sing angel ketemune
Ngaji mumpung = ngatogake kekarepan mumpung ana wektu becik
Ngalem legining gula = ngalem kepinterane wong winasis

Ngandel tali gedebog = mrecaya barang kang ora mitayani
Ngantuk nemu kethuk = enak-enak ora nyambut gawe nanging oleh kabegjan
Ngangsu banyu ing kranjang = golek ngelmu nanging ora pinter marga ngelmune
Ngaub ngawar-awar = golek pangayoman marang wongmiskin

Nguwod gedebog = wong nemu kacilakan merga panggawene wong liya
Nguyang lara nempur pati = njarag marang kacilakan

Nguyuh aling-alingan sada = ngumpetake kekurangane, nanging ora murwat lan sranane
Ngabuk wong meteng = milara wong kang tanpa daya
Ngemping lara nggenjah pati = njarag marang kasangsaran
Ngempukake watu item = nganggep remeh prakara abot
Ngemut legining gula = ngrumat baranging liyan, bareng ngreti yen ana gunane banjur dipek dhewe, ora diwenehake sing duwe

Ngenteni timbale watu item = ngarep-arep samubarang kang ora bakal teka
Ngetutake poncoting tapih = melu sapari lungane bojo
Nggepuk kemiri kopong = tumandang gawe kang tanpa pituwas
Nglancipi singating andaka = natang wong kang kawasa
Nglangi ing tengah mati ing pinggir = apa kang digarap tanpa karampungan
Nglumahake, ngurepake = bebesanan anak loro lanang wadon padha nggawa lan padha olehe
Ngarebake sikut = nenonton mung kanggo golek sukan-sukan
Ngrampek-ngrampek kethek = yanak marang wong ala

Ngrangsang-ngrangsang tuna = samubrang kang ginayuh ora kena
Ngrusak oager ayu = ndhemeni bojoning liyan
Nrenggiling api mati = wong ethok-ethok ora ngrungu guneme liyan, nanging sabenere niling-nilingake
Numpal keli = wong lelungan mung nunut kancane
Nusup ngayam alas = wong lelungan kanthi mlebu metu padesan lan ngliwati omah-omahe wong akeh
Nyambung watang putung = ngruunake sedulur kang cecongkrahan
Nyawat mbalang wohe = duwe panpgangkah sarana pitulungane sedulur sing diangkah
Nyeret pring saka pucuk = pagawean gampang malah dingel-ngel

Nyundhang bathang bantheng = ngangkat priyayi turunane bangsa luhur kang wis ora duwe pangawasa
Nyunggi lumpang kentheng = rabi ayu turune wong luhur

Obor blarak = mung sawetara wae
Obah owah = barang dadi becik mbutuhake wragad
Obah mamah = yen gelem makarya, bakale akeh rejeki
Obah ngarep kobet mburi = wani rekasa dhisik, mbesuke bakal kepenak
Opor bebek, mentas dhewek = rampungae saka reka dayane dhewe

Ora ana banyu mili mandhuwur = watak iku tumurun marang anak
Ora ana kukus tanpa geni = ora ana akibta tanpa sebab
Ora gonja ora unus = wis rupane ala, bebudene uga ala

Ora jaman ora makam = ora genah asal kamulane
Ora mambu enthong irus = ora ana sambung rapete bab aluran paseduluran
Ora ngerti kenthang kimpule = ora weruh prakara sing dirembug
Ora polo ora uteg = bodho banget

Ora tembung ora lawung = njupuk barange liyan tanpa jawab
Ora weruh alip bengkonge = ora ngreti aksara
Othak-athik didudut angel = katone sarwa ganpang bareng ditemenani ora ana nyatane
Ora kingan ora udut = ora mangan apa-apa
Ora uwur ora sembur = ora gelem cawe-cawe (aweh pitulung)

Palang mangan tandur = wong kang diwenehi kapercayan njaga nanging malah ngrusak
Pandengan karo srengenge = memungsuhan karo panguwasane
Pandhitane antake = laire katon suci batine ala
Pecruk tunggu bara = wong kang dipasrahi tunggu barang kang dimelik (dadi kesenengane)

Pupur sadurunge benjut = becik jaga-jaga utawa tumindak ngati-ati
Pupur sawise benjut = ngati-ati sawise nemu bebaya
Pinter keblinger busuk ketekuk = sarwa cilaka, tansah kena paeka
Pitik trondhol diumbar ing padaringan = wong miskin dipracaya manggon ing papan kang mubra-mubru pangan

Pupur sawise benjut = tumindak ngati-ati bareng wis ketaman

Raga tanpa mule = rana-rene mung disawiyah, ora kajen
Rupak jagade = ora duwe papan pasrawungan
Rame ing gawe, sepi ing pamrih = gelem tandang gawe ora amarga golek opah
Ramban-ramban tanggung = wong ngira alaning liyan, nanging isih ragu-ragu
Rawe-rawe rantas, malang-malang putung = sakehing pepalang bisa disingkirake
Rampek-rampek kethek = wong kang nyedhak-nyedhak wong ala, ora wurung oleh piala saka wong iku

Rebut balung tanpa isi = pasulayan marga barang kang sepele
Regem-regem kemarung = wong kang ngrangkani wong liya kang sok nglarani (gawe cilaka)
Renggang gula kumepyur pulut = wong kang raket banget anggone kekancan
Rindhik asu digitik = dikongkon nindakake pegawean kang ora cocog karo kekarepane
Rupa nggendhong rega = merga barange apik mula regane ya larang
Rukun agawa santosa, crah agawe bubrah = yen padha rukun mesthi padha santosa, yen padha congkrah mesthi bakal rusak
Rubuh-rubuh gedhang = wong kang ela-elu tumindake liyan (melu-melu)

Sing salah seleh = sing salah bakal nampa akibate

Sembur-sembur adas, siram-siram bayem = bisa kaleksanan marga pandongane wong akeh
Sadumuk bathuk sanyari bumi = pasulayan dilabuhi toh pati
Satru munggwing cangklakan = wong kang dadi mungsuh ing lingkungan sanak sedulur
Satu munggwing rimbagan = wong loro kang anggone kekancan padha cocoge

Suduk gunting tatu loro = nampa kesusahan (kasangsaran) bareng-bareng (ngiwa nengen)
Sabar sareh mesthi bakal pikoleh = tumindak samubrang aja kesusu
Sabaya pati sabaya mukti = kerukunan nganti tekaning pati

Sadumuk bathuk senyari bumi = pasulayan nganti dilabuhi tekan pati
Sandhing kirik gudhigen = wong kang srawung karo wong ala, ora wurung ketularan alane
Sandhing kebo gupak = wong kang cedhak wong tumindak ala, bisa-bisa katut ala
Sanggar waringin = wong kang dadi pangayomane wong akeh

Sepi ing pamrih rame ing gawe = nindakake pagawean kanthi ora duwe kamelikan apa-apa
Sluman-slumun slamet = sanajan kurang ngati-ati nanging isih diparingi slamet
Sumur lumaku tinimba, gong lumaku tinabuh = wong kang geleme tumandang gawe yen diajak utawa dikancani wong sing wis pinter
Sadawa-dawane lurung isih dawa gurung = kabar iku mesthi sumebar adoh, lan adoh karo kanyatane

Sapikul sagendhongan = andum barang kanthi kukum kang murwat lan kaanane
Sendhen kayu aking = prakaran gondhelan wong kang wis mati
Singidan nemu macan = dhelikan marga tumindak ala nanging malah kawruhan panggedhene
Si gedheg lan si anthuk = wong loro kang wis padha kangsen tumindak ala bebarengan
Simbar tumrap sela = wong kang uripe ngrekasa, awit ora duwe sumber pangan sing gumathok

Tebu tuwuh socane = wong sing alus lan mans tembunge nanging ala aten-atenane
Tekek mati ulone = wong kang nemoni cilaka marga saka gunemane dhewe
Tembang rawat-rawat, bakul sinambewara = kabar kang durung mesthi salah lan benere
Tulung menthung = katone aweh pitulungan, nanging gawe susah

Tega larane ora tega patine = arepa kaya ngapa sedulur iku perlu dibelani
Tigan kaapit sela = wong kang ana ing sajroning bebaya, tansah was-sumelang atine
Timun jinara = prakara gampang banget

Timun wungkuk jaga imbuh = wong kang kanggo genep-genep (jaga-jaga yen kekurangan)
Timun mungsuh duren = wong ringkih mungsuh wong kuwat
Tuna satak bathi sanak = rugi petung (bandha) nanging tambah sedulur
Tunggal banyu – tunggal guru

Tinggal glanggang colong playu = ora wani tanggung jawab (keplayu ing peperangan)
Tumbak cucukan = wong kang seneng pradul (adu-adu) marang liyan
Tumbu oleh tutup = wong loro sing cocog aten-atenane
Tumper cinawedan, wedang lelaku = wong kang angger duwe bojo, bojone mati (wong kang diseriki kanca-kancane)

Tunggak jarak mrajak, tunggak jati mati = turune wong cilik bisa dadi wong gedhe, turune wong gedhe ora bisa oleh kalungguhan dhuwur, utawa prakara ala ngambra-ambra dene prakara becik kari sethithik

Tunggak kalingan rone = tilas wong gedhe wis ora katon gedhene utawa luhur pangkate
Tunggak kemadhuh = wong kang maune dadi mungsuh
Tunjung tuwuh ing sela = wong kang maune dadi mungsuh
Thenguk-thenguk nemu kethuk = nyambutgawe sakpenake nanging meksa nemu kabegjan

Ucul saka kudangan = luput karo gegayuhane
Ula marani gitik (gebug) = wong kang njarag marang bebaya
Ulat madhep ati kareb = wis manteb banget kekarepane
Ungak-ungak pager arang = duwe melik marang bojoning liyan
Ulangan cumbon = angger lunga, ora suwe bali maneh

Uyah kecemplung segara = menehi barang sethithik marang wong sugih banget
Undhaking pawarta sudaning kiriman = kabar sing sumebar beda nyatane
Udan tangis = akeh wong sing kesusahan amarga ketaman bencana
Uwod gedebog = wong kang ora kena diprecaya kanggo lantaran rembug

Wastra bedhah kayu pokah = wong nandhang tatu, babak kulite, putung balunge (wong ketula-tula uripe)
Watra lungset ing sampiran = wong pinter ora diguroni wong liya nganti tuwa
Wedi rai wani silit = wanine mung saka mburi, wedi yen adhep-adhepan
Wedhus diumbar ing pakacangan = wong mlarat dipercaya njaga barang pakaremane
Weruh ing grubyug, ora weruh ing rembug = melu-melu tumindak nanging ora ngerti kang dikarepake

Wiwit kuncung nganti gelung = nuduhake wektu sing suwe banget (saka bocah nganti tuwa)
Welsa tanpa alis = arep tetulung (melasi) wong liya nanging malah dadi bilaine
Waras-wiris = sehat
Wong wadon cowek gopel = drajating wong wadon kang ora pangaji
Wis kebak sundukane = wis akeh banget kaluputane


Yuwana mati lena = wong becik nemu cilaka jalaran ora ngati-ati
Yitna yuwana, lena kena = sing ngati-ati bakal slamet, sing sembrana cilaka
Yuyu rumpung mbarong ronge = wong kang nyantosani omahe, amarga wedi diganggu gawe wong liya kang ala pakartine

Yiyidan munggwing rampadan = biyene wong durjana saiki dadi wong alim
Yoga anyangga yogi = murid nirokake piwulange guru

Copas dari DNR,kaki langit dot com

PANDHAWA NGENGER



Cariyos Pandhawa Ngenger punika nyariyosaken Pandhawa sasampunipun nglampahi ukuman dipunbucal wonten wana Kamiyaka lawasipun 12 taun. Pandhawa pikantuk ukuman malih dangunipun satunggal taun inggih ukuman ngenger kanthi memba-memba dados paraga sanes supados boten kadenanganan.
Anggenipun memba-memba kados tiyang dusun ingkang mlebet wonten kedhaton Wirata. Inggih wonten kedhaton punika Prabu Matswapati jumeneng nata. Pandhawa nggadhahi pangajab supados katampi dados abdinipun krajan Wirata. Pandhawa lajeng lumebet wonten ing kedhaton nanging boten sesarengan. Anggenipun lumebet satunggal mbaka satunggal. Puntadewa memba-memba dados brahmana kanthi asma Tanda Dwijakangka utawi Kangka. Kangka dipunutus dados  penasehat Prabu Matswapati. Bima dados Bilawa dipuntugasi dados Jagal lan Juru masak kraton. Arjuna dados Kandi Wrehatnala kajibah dados guru beksan wonten Keputren . Nakula dados Darmaganti nggadhahi tugas nyawisaken turangga – turangga ingkang badhe dipuntitihi dening para Pangeran Wirata. Dene Sadewa dados Tantripala pikantuk ayahan angen lembu. Dewi Drupati garwanipun Puntadewa memba-memba dados Nyai Salindri pikantuk ayahan dados juru rias kraton.
Sadangunipun nyamar kados mekaten, kathah prastawa ingkang dipunlampahi dening Pandhawa. Rawuhipun Salindri wonten istana ndadosaken Patih Kicakarupa tresna. Patih Kicakarupa nyuwun kaliyan Salindri supados nglanggati napsunipun. Salindri ngakeni menawi piyambake garwanipun salah satunggaling gandarwa. Kicakarupa boten pitados wangsulanipun Salindri lan kepingin mbuktekaken kasunyatanipun cariyos Salindri. Salindri nyukani wekdal  supados Patih Kicakarupa rawuh piyambak ing satengahing dalu wonten ing sapinggiripun lepen, temtu badhe pinanggih kaliyan garwanipun Salindri. Salindri lajeng manggihi Jagal Bilawa supados mbiyantu ngrampungaken masalahipun kaliyan Patih Kacakarupa. Bilawa boten kawratan lan siyaga mbiyantu. Wakdal lingsir dalu  Patih tindak dhateng  pinggir lepen. Leres saestu Patih Kicakarupa kepanggih kalihan gandarwa ingkang inggil ageng. Gandarwa nyuwun supados Kicakarupa njugaraken krenteg awonipun, supados boten nggodha Salindri garwanipun. Nanging Kicakarupa boten purun. Ngendikanipun, langkung sae seda tinimbang nilaraken Salindri. Lajeng kedadosan perang antawisipun Kicakarupa kaliyan Bilawa ingkang ngakeni minangka gandarwa. Patih Kicakarupa kadhesek mundhur, lajeng mlajar sasampunipun dipunjotos mawangsul-wangsul kaliyan gandarwa.
Sapunika Wirata nemahi rerusuh. Kicakarupa, Rupakenca lan Rajamala ingkang taksih adik Prabu Matswapati, nyuwun supados Prabu Matswapati lengser keprabon. Amargi  Krajan Wirata sampun boten mbetahaken Prabu Matswapati. Kraton Wirata nyuwun gantosan raja ingkang cocog. Ingkang dipunanggep cocog inggih Kicakarupa. Prabu Matswapati boten purun nuruti kekajengan punika. Kicakarupa lajeng nyuwun dipunwontenaken adu jago kangge milih Raja Wirata. Kicakarupa milih adhikipun inggih Rajamala ingkang dados jagonipun. Wekdalipun kantun seminggu nanging Prabu Matswapati dereng pikantuk jagonipun. Lajeng nyuwun pamanggih dhateng Kangka. Sanjangipun Kangka ingkang cocog inggih Jagal Bilawa, ingkang lajeng dipunsetujoni.
Ing dinten ingkang sampun katemtokaken, Rajamala kaliyan Bilawa sampun siap dipunadu. Rajamala ewet dipunkalahaken. Nanging nalika lena, Bilawa saged nyengkerem lan nyuwek jaja lan padharan Rajamala ngantos tiwas. Kicakarupa kaliyan Rupakica lajeng nggotong Rajamala dhateng Sendhang Panguripan ing wingking Kedhaton. Sasampunipun dipunlebetaken wonten tonya, lajeng gesang malih. Rajamala majeng perang malih lajeng tiwas malih. Kajeguraken toya malih, gesang malih. Mekaten ngantos wongsal-wangsul. Bilawa ngantos kuwalahen telas tenaganipun. Mila, Kandhi Wrehatnala lajeng nyaketi Salindri maringi pusaka Brahmastra supados dipunlebetaken wonten Sendhang Panguripan. Salindri lajeng ethok-ethok mendhet toya pancuran, kalih nglebetaken pusaka. Sanalika toya dados panas sanget, mila ngepasi Rajamala kalah malih lan dipunlebetaken wonten toya Panguripan. Boten gesang malih. Malah badanipun lebur tanpa sisa. Mangertos kedadosan punika adikipun inggih Kicakarupa lan Rupakica  majeng sesarengan nglawan Bilawa. Kalih-kalihipun ugi pejah. Mireng bab punika, Prabu Susarma saking negeri Trigarta kaget. Prabu Susarma lajeng manggihi Prabu Suyudana saking negari Astinapura. Kekalihipun lajeng nyawiji badhe numpes Wirata. Kesatria Wirata, Seta, Utara lan Raden Wratsangka cecawis badhe nglawan mengsah. Dumugi watesipun Negeri Wirata Pasukan Trigata lan Astina dipunpapag Pasukan Wirata. Prang ageng boten saged dipunindhani malih. Perang sakawit imbang, nanging dangu-dangu pasukan Wirata kewalahan. Pasukan Wirata mundur saking madyaning laga. Utara lajeng mlebet wonten Keputren. Utara kepingin majeng perang malih ngangge kreta perang. Nanging boten wonten ingkang saged nitihi kreta wau. Kandhi Wrehatnala siyaga dados sais, nanging Utara boten purun menawi dipunsaisi dening tiyang banci. Kandhi Wrehatnala lajeng dipungeret minggah wonten kreta perang majeng perang malih. Utara lajeng mlesataken panah dhateng musuh-musuhipun. Dumadakan Kandhi Wrehatnala nglampahaken kretanipun ngantos dumugi ing satunggaling Goa. Ing mriku piyambakipun madosi senjatanipun ingkang dipungantung wonten plangitan goa ingkang dipunwungkus mawi kain pethak kados pocong. Kandhi Wrehatnala lajeng lenggah wonten wingking, dene Utara dados kusiripun. Kanthi kesaktian kados Arjuna, Kandhi Wrehatnala saged ngasoraken sedaya mengsahipun. Adipati Karna kaliyan Pandhita Durna priksa menawi Kandhi Wrehatnala punika boten sanes inggih Arjuna.
Ing Kraton Wirata, Prabu Matswapati saweg pangandikan kaliyan Tanda Dwijakangka penasehatipun. Panjenenganipun mesthekaken menawi Wirata menang dening Utara. Nanging Tanda Dwijakangka sanjang menawi ingkang ngasoraken sanes Utara nanging Kandhi Wrehatnaka. Prabu Matswapati duka mireng kabar menika, lajeng tutup dhadhu ingkang wonten caketipun diputhuthukaken wonten pasuryanipun Tanda Dwijakangka ngantos ngedalalen rah kathah. Let sekedhap Utara lumebet wonten kedhaton, dipunpapag kados pahlawan perang. Utara boten purun awit ingkang ngalahaken Kandhi Wrehatnala yang sebenarnya Arjuna. Sedang yang duduk disebelahnya adalah Punta Dewa. Prabu Matswapati kaget  lan getun sampun nuthuk ngantos ngedalaken rah.
Utara lajeng ngudang sedaya Pandhawa, inggih Prabu Punta Dewa, Werkudara, Arjuna, Nakula lan Sadewa supados ngarsa dhateng Eyang Prabu Matswapati. Prabu Matswapati ngendika menawi Pandhawa wonten Wirata punika boten masalah, malah matur nuwun sampun dipunslametaken saking peperangan ageng. Pandhawa nyuwun pangapunten sampun memba-memba wonten Wirata. Salajengipun, Prabu Kresna kaliyan Patih Setyaki rawuh wonten Wirata, saperlu rembagan bab hak-hakipun Pandhawa. (Alih Bahasa : Eko Hastuti)

Sepercik Aroma Abu Merapi


I
Kamis malam menjelang pagi
Gelegar gemuruhmu membuncah
Getar kaca jendela dan pintu berpacu dengan detak jantung
Dan nafas nan kian memburu
Dada membubung pengap oleh aroma debumu
Hidung pengar, mata perih
Hati pedih

Tak ada lagi cahaya
Tak ada lagi nyala bolam karena listrik padam
Gelap gulita
Bayang-bayang pohon dan  rumah
Menyatu dengan pekat asap tebalmu yang terus
Menyembul, mengepul, dan menyelimuti
Bumiku yang merintih
Sedih

Saat subuh tiba
Laki perempuan, tua muda
Tunggang langgang
Menerobos jalan penuh kayu berserakan
Menunduk, menyibakkan daun penuh debu
Sambil menahan nafas yang tersengal
Sambil menenteng tas seadanya, bekal pergi entah kemana
Sambil menahan gemetar di kaki dan tangan
Melangkah gontai
Menunju pengungsian
Sebuah tempat yang tak diinginkan


II

Di antara perempuan – perrempuan itu

Ada ibu dan adik bungsuku

Tercekat leherku, seakan terhenti detak jantungku

Saat mereka berlari gontai

Dalam gelap dalam takut dalam pengap

Aku terpaku di depan TV menyaksikan

Bencana Merapi yang tak pelak lagi

Menyambar semua, membakar semua, menerjang apa saja
Awan panasmu, debu abumu, banjir laharmu, banjir dinginmu
Sungguh mencekam

Ya...Alloh lindungi ibu dan adikku
Lindungilah saudara – saudaraku

Ampuni dosa – dosa kami

Hentikan bencana ini

III
Jum’at jam 11 siang
Rasanya jarum jam lambat berdetak
Roda mobil pun pelan berputar
Berpacu dengan debu Merapi yang liar ke mana – mana
Laju kendaraan seperti siput merangkak di jalan
Detik-detik jam terdengar keras
Sekeras detak jantung
Sekuat doa berdengung
Memohon keselamatan keluarga yang ngungsi entah ke mana
Wonosobo – Magelang seperti perjalanan panjang
Semakin dekat semakin pekat debu menempel
Semakin cepat semakin tergelincir roda mobil
Jalan penuh debu abu yang berubah jadi lautan lumpur
Terguyur hujan gerimis
Licin
Pemandangan ke segala penjuru putih
Pohon-pohon tumbang
Ranting patah
Daun-daun kering
Tak nampak sepetak pun padi menguning
Ke mana tanaman kobis, kacang, bunga kol, terong, buncis, cabai, tobat
Yang menjadi IKON Magelang dengan sayuran yang segar dan hijau?
Semua lenyap terkubur abu Merapi dalam sekejab
Perjalanan ke Blabak Magelang bak berjuang di medan perang
Terperosok, tergelincir, tercekat, dan terengah-engah napas menahan dada yang semakin payah
Jalan sepi, rumah-rumah seperti tak berpenghuni, warung-warung tak beroperasi
Sepi dan sunyi
Alhamdulillah, ibu dan adikku menyembul dari lorong rumah
Di belakang pabrik kertas Blabak yang menyimpan sejarah
Terimakasih ya Alloh telah Kau lindungi keluargaku
Semoga Kau lindungi pula saudara-saudaraku


IV

Seminggu rasanya setahun

Menunggu bahaya Merapi menurun

Sawangan dalam radius 15 km tidak aman

Menahan gelisah tuk menengok saudara-saudaraku

Mendengar cerita, menampung  derita yang pasti akan tercurah

Saat bersua

Saat berbagi cerita

Saat berkeluh kesah

Mungkin dapat membantu mengurangi beban

Walau beban hidup semakin berat

Melihat sawah kering

Padi tak menguning

Tanaman layu, sebagian piaraan mati

Nira tak lagi keluar
Kelapa jatuh belum waktunya

Daun-daun ...ah...

Semua nyata saat kami bersua

Saudara-saudaraku, maafkanku................

Yang tak bisa berbuat banyak tuk meringankan bebanmu

Terimalah sedikit rezeki

Dari saudara-saudaraku di rantau

Tetaplah berjuang tuk menggapai mimpi

Yang terhenti sesaat oleh Merapi

Bangkitlah mengolah sawah

Jangan menyerah!

Wonosobo, Medio November 2010